۱۳۹۰ بهمن ۱۲, چهارشنبه

ماجرای بکار گیری کارگران ترک خلخال و کاباره های بین راهی توسط رضا شاه برای ساخت تونل کندوان چالوس از زبان اهالی روستای شهرستونک

این مقاله که بر گرفته از دوران رضا شاه میباشد به نقل از اهالی شهرتان کوچک شهرستونک در حوالی جاده چالوس میباشد که این صحبت ها از پدران و بزرگان این روستا باقی مانده .
میگویند زمانی که رضا شاه تصمیم به ساخت یک راه ماشین رو از تهران به چالوس و رونق هر دو شهر با ارتباط به یکدیگر گرفت به سرعت توانست با بکارگیری نیروی بسیار تا حدود نصف مسیر را بسازند و تقریبا نصف مسیر را به سرانجام رساندند تا اینکه به یک کوه بزرگ به نام کندوان در نزدیکی روستای کندوان رسید . قابل ذکر است که این کار جاده سازی نیازمند نیروهای کارکشته بود که گویا در آن دوران برای این کار از کارگران آذربایجانی اهل خلخال استفاده می شده است .
زمانی که کارگان به کوه عظیم کندوان برخورد میکنند به رضا شاه خبر می رسید که متاسفانه کاگران از کندن تونل از دل این کوه عاجز هستند و کار نیمه تمام مانده است . خود رضا شاه به سمت چالوس حرکت میکند وقتی که به کندوان میرسد هر چقدر که تلاش میکند تا کارگران را به کار گیرد کارگران زیر بار نمیرفتند تا اینکه رضا شاه یک سیاستی را پیاده میکند . از شاهدان آن زمان نقل شده است که رضا شاه یک اسکناس را بر روی یک تکه از سنگ کوه کندوان میگذارد و به کارگران توضح میدهد که هر یک از کارگران با توجه به توان خود بتواند اندازه فقط یک اسکناس را بتراشد آن اسکناس برای اوست یعنی اگر به اندازه 100 اسکناس را میکندند 100 اسکناس برای آن کارگر می شد . کارگران با استقبال بسیار از این طرح رضا شاه شروع به کار میکنند و در عرض فقط سه سال تونل کندوان با آن عظمت ساخته شد اما در عوض آن رضا شاه برای اینکه این تونل آنقدر خرج دست دولت نگذارد یک سیاست ماهرانه دیگر نیز به خرج داد و دستور داد که در نزدیکی روستاهای اطراف تونل سازی کاباره هایی رو بسازند و هرشب زنان و دختران جوان در آن برنامه اجرا کنند و رقاصه ها در آن مشغول شوند و کارگرانی که علاقه به این برنامه ها دارند باید یک پولی برای دیدن آن خرج کنند . اینطور که از اهالی شهرستان شهرستونک نقل شده است که این کارگران آذربایجانی برای اینکه برای اولین بار در عمر خود با چنین برنامه هایی مواجه شده بودند از شوق این برنامه هر شب در آمد حداقل نصف کار خود برای حفر تونل را خرج خوشگذرانی و صرف برنامه های کاباره هایی بین راهی میکردند و از این راه رضا شاه توانست دست کم نیمی از مخارج صرف شده برای کندن تونل کندوان را به خزانه بازگرداند .
تهیه گزارش از شهرستان شهرستونک – چالوس

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر