۱۳۹۱ تیر ۱۹, دوشنبه

ای ملتی که در بلوای 15 خرداد همراه مصطفی خمینی شدید آیا از خود پرسیدید که ساواک چرا خمینی را بازداشت کرد ؟

همیشه در این افکار خود به سر میبرم و در آن درجا میزنم که پادشاه ایران زمین محمدرضا شاه عجب اعصاب فولادین داشته که توانست در بین ملت متعصب و دیر فهم ایران راه کارهای خود را پیش ببرد .
بلوای 15 خرداد . آیا آن زمان که مصطفی خمینی در صحن حرم معصومه در قم ایستاد و فریاد زد که مردم خمینی را دستگیر کردند و مردم هم پشت او قد علم کردند و تا تهران دویدند که مبادا خمینی جایش راحت نباشد آیا از خود پرسش کردند که خمینی را چرا بازداشت کردند ؟ آیا از خود پرسیدند که دلیل ساواک برای بازداشت خمینی چه بود ؟
نگاهی مختصر به بلوای 15 خرداد 1342 :
اردیبهشت ماه سال 1343 خورشیدی با تصویب مجلس شورای ملی و مجلس سنا در زمان محمد رضا شاه «حق شرکت بانوان در انتخابات» قانونی می گردد.دکتر الموتی در مورد رخدادهای 15خرداد چنیین می گوید:
از روزی کـه دولـت علـم روی کـارآمـد (28تیرماه1341) محمد رضا شـاه که از آغاز پادشاهی می خـواسـت برنامـه هایی را در جهت اصلاحات عمومی اجراکند؛ فرصـت یافت تابا اغتنام فرصـت آنهارایکی پس ازدیـگری بمرحله اجرابگذارد.
 نخستین اقدام دولت علم این بود که تصویب نـامه ای ازهیئـت دولت گـذشـت که برای انتخابات انجمن های ایالتی و ولایتـی؛ زنـان حق شـرکت درانتخابات راداشـته باشـند و منتخبین نیزدربرابر (کتاب آسمانی) سوگند یـاد کننـد. ایـن امر موجـب شـد که تلگراف هایی بحضـور شـاه و دولت در مخالفـت بااین تصویـب نامه مخابـره گـردد. از جمله تلگراف آقای خمینی حضـور شاه بود کـه نخستیـن تلگراف با عنـوان (حضـورمبـارک اعلیحضـرت همایـونـی) و با امضای (الداعی روح الله الموسوی الخمینی) بود که متذکر شـد (دولت شرط اسلام را در رای دهندگان و منتخبیـن ذکر نکـرده وبه زنهـا حق رای داده وایـن امرموجـب نگرانی علما و مسلمین شـده؛ تقاضـای حـذف تصـویـبنامه را دارد).
شـاه به تلگراف مزبور پاسـخ می دهد با عنوان (حجت الاسلام آقای خمینی) ویادآورمی شود کـه (ما بیش از هر کس در حفظ  شعایر مذهبی کوشا هستیم وتلگراف برای دولت فرستاده شـد. ضمنـا" توجـه شما را به وضعیـت دنیا و زمانـه جلب می کنـم.) آقای خمیـنی دومین تلـگراف رابـرای شـاه می فرسـتد و تقاضـا می کنـد (دولت راموظف فرمائیـد که از قانون اساسی که ضـامـن اساس ملیـت و سلطنـت است تبعیت نماید)  بـازهم پاسـخ شاه فقیـد نظیـر پاسـخ قبلـی بود؛ کـه سـومیـن تلگـراف آقای خمینی می رسـد مبنی برایـنکه (آقای علـم تخلـف خود را از قانـون اساسـی اعلام و با تبـدیل قسـم به قـرآن مجید؛ می خواهد قرآن را از رسـمیت انداختـه و اوسـتا و انجیـل و بعضـی کتب ضالـه راجای آن قراردهـد.)
 ضمنـا" در تاریـخ 15 آبـان1341 آقای خمیـنی تلگـراف تندی به علـم نخسـت وزیرمی فرستد. همیـن جریانات و اعتراضـات سایـر روحانیـون موجب شـد که بدسـتور شـاه اجـرای تصویـب نامه متوقـف گردیـد و آقای علـم اعلام می کنـد که (مقررات انجمن های ایالتـی وولایـتی اجرانمی ـگردد) که این اقـدام موجـب تشکر آقای خمینی  و سایر روحانیون می گردد و تا مـدتی دیـگر از تظـاهرات و تلگـراف آنـان خبری نبـود.
بـا ابتـکار دکتر ارسـنجانی روز 19 دی ماه 1341 کنگـره دهقانـان در تالار محمد رضا شـاه پهلوی با حضـور 4200 کشـاورز تشکیـل می گـردد که در ایـن کنگـره شـاه ضمن نطـق انقلابـی اصـول ششـگانـه زیـر را اعـلام می دارد:
1- اصـلاحات ارضـی
2 - ملـی کردن جنـگها
 3- فـروش سهام کارخانه های دولتی
 4- سـهیم شـدن کارگـران در سـود کارخانـجات
5 - ایـجادسـپاه دانـش
6 – اصلاح قـانـون انتخـابـات.
 از ایـنجا بـود که دامنـه نبـرد پنهانـی روحانیـون و مالکین و مخالفین رژیم ازیک طرف و طرفـداران سلطنـت و انقلاب سـفید از سـوی دیـگر درگـرفت و شـاه اعلام کرد کـه بـرای تصـویب اصـول ششـگانه بـه (رفراندم) خـواهد پـرداخـت.
کلمـه (رفراندم) مخالفیـن زیادی یـافت. در بعضـی از نقـاط کشـور مخصوصـا" مناطق مـذهبی تظـاهراتی علیـه رفراندم شد و شـعار می دادند (ما پیروقرآنیم؛ رفراندم نمی خواهیم)
 درهمیـن جریانـات بود که روز 8  اسفنـدماه 1341 یک کنگـره اقتصادی درکاخ سـنا تشـکیل شـد و شـاه ضمن نطقـی اعلام کـرد:"که از امـروز در ایران به زنان حق انتخـاب کـردن و انتخاب شـدن داده می شـود تا این آخریـن ننـگ اجتماعی ما برطرف شـده وزنجیـر تحقیـر و اسارت از گـردن زنـان ایران برداشـته شـود"
 روز بعـد زنـان به کـاخ مـرمر بـرای تشکر می روند و شـاه می گوید: «دیگر بانوان ما در ردیـف محجـوریـن و دیوانـگان نیسـتند ومی توانند دوشـادوش برادران خـود در کـارهای مملکـت سـهیم و شـریک باشــند.»
 ایـن اقدامات آخـوندهای مخالـف را بشـدت تحریـک کرده و تظاهراتی کردنـد کـه شـاه طـی نطقهائـی گفت: «اتحـاد نا مقدس سـرخ و سیاه مانع انجـام کـارهای اصـلاحی اسـت. ولـی این کارها انجـام می گردد و عقب نشیـنی مـورد نـدارد.»
 خـرداد مـاه سال 1342 مصـادف بود با مـاه محـرم و شـب  15 خرداد که با عاشـورا مصادف شـده بـود؛ آقای خمینی درقـم به منبـر رفته و بشدت به دولـت و رژیم حمله کرد کـه طبـق دسـتور دولت در نیـمه های شـب ماموریـن انتظامی درقم بخانه آقای خمینی ریختـه و او را دستگیر کرده به تهران می آورنـد و درپادگان نظامی قصر بازداشت می کنند.
صبــح زود سـید مصطفی خمیـنی به حـرم حضرت معصومه می رود و مـردم را از واقعـه دستگیری پدرش آگاه می کنـد و به روحانیـون مقیـم قـم خبر می دهد و در نتیجه روز 15خـرداد تظاهـرات دامنـه داری درتهـران و قـم و مشـهد و سایرنقاط می شـود چـون ایـام محرم و عاشـورا بـود و معمـولا" اجتماعـات مذهبـی فراوان در همه جا وجـود داشـت؛ طـرفـداران خمیـنی مردم را واداشتند که به تظاهرکنندگان بپیوندنـد و درنتیـجه تظـاهرات مـذهبی منجـر به تظاهـرات سیاسـی شـد.(دکتر الموتی)
روزنامه کیهان در روز دوشنبه 16/7/41 نوشت:
«طبق لایحه انجمنهاى ایالتى و ولایتى که در دولت به تصویب رسیده و امروز منتشر شده، به زنان حق راى داده شد.»
به گفته آقاى دوانى، البتّه در آن تصویبنامه:1- قید اسلام را از شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان برداشته بودند .
2-به جاى قسم خوردن منتخَبین به قرآن مجید، کلمه کتاب آسمانى گذاشته شده بود.
3-به جاى کلمه ذکور «از شرایط منتخبین»،کلمه باسواد گذاشته شده بود که اعّم از ذکور و اناث مى‏باشد.

و .... .
ای زنانی که همرزم مصطفی خمینی شدید و تا تهران از برای آزادی خمینی دویدید . کاری کردید که دولت ناچار به عقب نشینی شد آیا تحقیق کردید که خمینی در بلوای 15 خرداد به دلایلی چون : مخالف با از بین بردن نظام ارباب رعیتی در روستاها و اصلاحات ارضی – مخالفت با حق رای برای زنان بازداشت شد ؟
آیا با خود فکر نکردید که وقتی حزب توده با ملایان دست به یکی شدند هدفشان سدی برای عدم پیشرفت کشور بود ؟
آیا با خود فکر نکردید که ملایان دستشان با فئودالیسم ها در یک کاسه است ؟
آیا با خود فکر نکردید این شاه کشور است که به شما آزادی مدنی میدهد و آن خمینی است که سد راه او شده است ؟
و هزاران هزار دیگر .

از ماست که بر ماست .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر